Direktlänk till inlägg 10 januari 2013

Skolstart = Lusdags

Av silverspoon - 10 januari 2013 15:28

Äntligen har skolorna kommit igång igen. Man längtar lika mycket till skolstarten vid slutet av jullovet som man längtar till jullovet vid slutet av höstterminen. Jullovet är den tid på året där total oreda skapas, alla rutiner sätts ur spel, dygnsrytmen rubbas och en enorm trötthet infinner sig... Men nu så är skolan i full gång, allt vad jul innebär totalt bortstädat  och den normala ordningen är återställd. Och med skolstarten även det obligatoriska brevet "Lusdags"... brevet väcker en nyfikenhet - undrar vem som drabbats - fast det egentligen är totalt oväsentligt att veta det samtidigt som man drabbas av klåda i hårbottnen bara av att läsa ordet lus.


Vi har varit upphovsmakare till detta brev en gång endast under min sons 6 år i skolan. Det är fortfarande en stor skam kopplad till dessa ord "vi har elever i klassen som har drabbats av löss. Vi uppmanar till att syna barnen noggrant i håret och luskamma över vitt papper".  Jag tror i stort sett alla familjer någon gång drabbas av en lusinvation, alla känner iallafall med säkerhet till vilket arbete det är att lussanera ett hem men fortfarande råder det en skam över att va drabbad.  Turligt nog inga löss upptäckta denna gång efter noggrant kammande under gårdagskvällen...


Min son passade på att drabbas av löss precis när jag hade inlett ett förhållande med min dåvarande för ett par år sedan. Att krypa till korset och kontakta den man precis förälskat sig i för att tala om att:  -förresten, du borde nog luskamma dig,  vi råkar ha löss både jag och min son... Var en något pinsam situation. Han tog det dock bra och hade turligt nog klarat sig från dessa små kryp.


Strax efter hade jag med mig sonen hem till honom. Vi bodde 30 mil isär och det var första gången vi var där och hälsa på båda två. Började med middag och bio och väl hemma i soffan igen kände jag att jag mår inge vidare... Strax därefter bröt magsjukan ut och jag lämnade inte hans badrum förrän tidiga morgontimmen. Det värsta hade lugnat sig men känslan av att "rör mig inte låt mig få dö ifred eller sova tills jag är återställd" hade infunnit sig... 30 mil hem i bil därefter var en pärs, men vi fortsatte träffas även efter denna incidenten... Färhållandet tog slut nu i sommras men det är en annan historia....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av silverspoon - 27 september 2014 11:12

Som jag skrivit tidigare är jag kär i en gift man. En man som under två års tid nu är uppe i två män. Alltså två gifta män och ja jag är förälskad i dom båda två.... Två helt olika personligheter och hur knepigt som helst, trodde inte detta om mig ...

Av silverspoon - 15 juli 2014 22:15

Det blev sommar! Trettio grader varmt i drygt en vecka, jag har fyra dagar ledigt från jobbet och planerar en tur mot kusten med sonen. Jag får ju inte ut semester i sommar eftersom jag bytt arbetsplats i juni men ambitionen att uttnyttja lediga daga...

Av silverspoon - 30 juni 2014 08:01

Förra nyårslöften att börja blogga och att gå med på datingsida stöp väl kanske inte enns halvvägs igenom.   Mycket vatten runnit under bron sedan sist men summa summarium är status +/- 0... Sitter för tillfället den sista dagen på juni månad m...

Av silverspoon - 27 april 2013 22:08

Fest ikväll, lönehelg, fint väder, vår i luften säkert mycket folk ute i farten. Hållt på mig, väntat tills idag, planerad fest en lördagskväll. Men så blir barnvakten sjuk, ingen kompis tillgänglig att sova över hos. Blir återbud och hemmakväll. Tur...

Av silverspoon - 23 april 2013 22:18

När allt känns svårt... Det är underbart att cykla en tidig vårdag till jobbet, solen börjar värma lite, fåglarna kvittrar, vårblommor börjar nalkas, det är ljust och gruset bortsopat. Det är nu man ska vara som piggast eller?...   Vårdepression...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards